יצירת קשר ב-וואטסאפ

סידור נוסח אשכנז

"סידורי תפילה נוסח אשכנז"

סידור התפילה

ישנה מצוה להתפלל בכל יום שלוש תפילות, תפילת שחרית בבוקר, תפילת מנחה בצהרים ותפילת ערבית בלילה.

החלק העיקרי בכל תפילה הינו תפילת העמידה, המכונה גם תפילת שמונה עשרה, על שם שמונה עשרה הברכות שבה (האמת, שישנן תשע עשרה ברכות, אבל זהו נושא לדיון אחר).

בכל שאלה ולהזמנת סידוריםסידור עם שם ועוד חייגו אלינו או שלחו וואטסאפ 055-925-5166 ונשמח לעמוד לשירותכם.

סידור נוסח אשכנז

בכל תפילה מלבד תפילת העמידה – תפילת שמונה עשרה ישנם עוד חלקים, כמו סדר קריאת שמע בבוקר ובערב, זמירות, תחנון ועוד ועוד.

כמו כן תפילות השבת והמועדים שונות הן מימות החול הרגילות. הספר הכולל את כל נוסח כל תפילה ותפילה לפי סדריה נקרא סידור. הסידור כשמו כן הוא, הוא בעצם סדר התפילות והברכות שכל איש ואשה מישראל צריכים להם בכל ימות השנה. מקריאת שמע שעל המיטה, ברכת המזון, ברכות הנהנין וכמובן התפילות ועוד.

נוסח התפילה הבסיסי נוצר עוד בתחילת ימי בית שני על ידי אנשי "כנסת הגדולה". לאורך מאות השנים התפתחו נוסחי תפילה שונים.

לאחר חרבן בית שני הושפעו תפוצות ישראל בגלות משני מרכזי התורה הגדולים – המרכז הבבלי והמרכז הארץ הישראלי.

מרכזי התורה השפיעו מאד על נוסחי התפילה. המרכז הבבלי השפיע בעיקר היהודים בארצות הים התיכון ובספרד. הנוסח הארץ הישראלי השפיע על היהודים באיטליה, בצרפת וגרמניה (אשכנז).

כיום ישנם בעיקר ארבעה נוסחי תפילה ראשיים. נוסח אשכנז, נוסח ספרד, נוסח ספרדי/עדות המזרח ונוסח תימן.

נוסח אשכנז

אשכנז הוא הכינוי שכינו היהודים בימי הביניים את גרמניה. הקהילות הראשונות בגרמניה נוסדו על נהר הריין והן היו קהילות שהיתה להן השפעה גדולה.

הן היו מרכזי תורה שגדולי תורה יצאו מהן. ר' גרשום "מאור הגולה", ר' יהודה החסיד, ר' תם ועוד רבים נמנו על ראשי הרבנים של קהילות אלו.

כיום מכונים "אשכנזים" כל יוצאי הקהילות היהודיות באירופה דוברות היידיש וצאצאיהן, אף על פי שאין מוצאם מגרמניה.

נוסח התפילה המכונה "אשכנז" הוא נוסח של חלק גדול מהיהודים האשכנזים. נוסח זה הוא יותר מקורי וקדום בקהילות אלה.

סידור נוסח אשכנז

לפי מחקריו של ליפמן צונץ על נוסח התפילה, במאה ה-14 התקבעו שלושה ענפים עיקריים של נוסח אשכנז: "נוסח ריינוס", "מנהג סקסוניה" ו"מנהג אוסטרייך". במאה ה-15 הטשטשו ההבדלים בין ענפי סקסוניה ואוסטרייך ונוצר מנהג מזרחי מאוחד שכונה "מנהג אוסטרייך", ובהמשך "מנהג פולין".

בנוסח התפילה הרגיל קיימים מעט מאד הבדלים בין "נוסח אשכנז המערבי" ל"נוסח אשכנז המזרחי", אך בפיוטים ובמנהגי החגים קיימים הבדלים רבים ביניהם.

לאחר צמיחת תנועת החסידות נוצר אצל החסידים נוסח חדש, נוסח ספרד שדחק מעט את נוסח אשכנז, בעיקר במזרח אירופה ששם היו מרכזי החסידות הגדולים.

לעומת זאת, נוסח אשכנז נשאר הנוסח הכמעט-בלעדי במערב אירופה ובמרכזה.

רוב המהגרים היהודים שהיגרו מאירופה בסוף המאה ה-19 ותחיל המאה ה-20 לארצות שמעבר לים (ארצות הברית, קנדה, מקסיקו, ארגנטינה וכן אוסטרליה ודרום אפריקה) התפללו בעיקר בנוסח אשכנז.

בארצות אלו, רק חסידים מובהקים או משפחות עם מסורת חסידית חזקה החזיקו בסידור תפילה נוסח ספרד, וכל השאר התפללו מסידור תפילה נוסח אשכנז.

בארץ ישראל לעומת זאת, נוסח ספרד של החסידים מהווה את נוסח התפילה של חלק גדול מהיהודים ממוצא אשכנזי, בין השאר מכיוון שזה הנוסח בו מתפללים ברוב מוסדות החינוך הממלכתי דתי.

בכל שאלה ולהזמנת סידורים נוסח אשכנז או בכל נוסח אחר חייגו אלינו או שלחו וואטסאפ 055-925-5166 ונשמח לעמוד לשירותכם.

השאירו תגובה למאמר
סינון
מיון
תצוגה