יצירת קשר ב-וואטסאפ

סידורי תפילה נוסח ספרד

סידור התפילה

ישנה מצוה להתפלל בכל יום שלוש תפילות, תפילת שחרית בבוקר, תפילת מנחה בצהרים ותפילת ערבית בלילה.

החלק העיקרי בכל תפילה הינו תפילת העמידה, המכונה גם תפילת שמונה עשרה, על שם שמונה עשרה הברכות שבה (האמת, שישנן תשע עשרה ברכות, אבל זהו נושא לדיון אחר).

בכל שאלה ולהזמנת סידור תפילה נוסח ספרד חייגו אלינו או שלחו וואטסאפ 055-925-5166 ונשמח לעמוד לשירותכם.

סידורי תפילה נוסח ספרד

בכל תפילה מלבד תפילת העמידה – תפילת שמונה עשרה ישנם עוד חלקים, כמו סדר קריאת שמע בבוקר ובערב, זמירות, תחנון ועוד ועוד.

כמו כן תפילות השבת והמועדים שונות הן מימות החול הרגילות. הספר הכולל את כל נוסח כל תפילה ותפילה לפי סדריה נקרא סידור. הסידור כשמו כן הוא, הוא בעצם סדר התפילות והברכות שכל איש ואשה מישראל צריכים להם בכל ימות השנה. מקריאת שמע שעל המיטה, ברכת המזון, ברכות הנהנין וכמובן התפילות ועוד.

נוסח התפילה הבסיסי נוצר עוד בתחילת ימי בית שני על ידי אנשי "כנסת הגדולה". לאורך מאות השנים התפתחו נוסחי תפילה שונים. לאחר חרבן בית שני הושפעו תפוצות ישראל בגלות משני מרכזי התורה הגדולים – המרכז הבבלי והמרכז הארץ הישראלי.

מרכזי התורה השפיעו מאד על נוסחי התפילה. המרכז הבבלי השפיע בעיקר היהודים בארצות הים התיכון ובספרד. הנוסח הארץ הישראלי השפיע על היהודים באיטליה, בצרפת וגרמניה (אשכנז).

כיום ישנם בעיקר ארבעה נוסחי תפילה ראשיים. נוסח אשכנז, נוסח ספרד, נוסח ספרדי ועדות המזרח ונוסח תימן.

נוסח ספרד

היהודים האשכנזים במזרח ומערב אירופה התפללו כולם במשך מאות שנים בנוסח אחד, הוא נוסח אשכנז, שניתקן ונתנסח בידי ראשוני חכמי אשכנז.

לפני כשלוש מאות שנה בערך נוסדה תנועת החסידות במזרח אירופה ע"י ר' ישראל בעל שם טוב ותלמידיו. תנועת החסידות שינתה את העולם היהודי האשכנזי.

תנועת החסידות שמה דגש מרובה על עבודת ה' שבלב. התפילה תפשה מקום חשוב ביותר אצל החסידות. תנועת החסידות לא רק העצימה את מקומה של התפילה אלא גם שינתה את נוסח התפילה.

תנועת החסידות החשיבה ביותר את תורת הקבלה ושאבה ממנה חידושים שונים. תורת הקבלה שמה דגש מיוחד על נוסח התפילה והכוונות שבה.

החסידים החלו לשלב בתפילה נוסחאות מתוך סידורי המקובלים ותורת האר"י ז"ל. הנוסח החדש היה שילוב של הנוסח האשכנזי הישן עם נוסחאות המקובלים. לנוסח החסידי החדש מקובל לקרוא "נוסח ספרד", בניגוד לנוסח הישו המכונה "נוסח אשכנז".

יש לשים לב, כי "נוסח ספרד" הוא נוסח הנהוג אצל יהודי אשכנז ואין לבלבלו בטעות עם הנוסח הספרדי. הוא מכונה "ספרד" בשל ההשפעה של הנוסח הספרדי המתאים כמעט באופן מוחלט לנוסח המקובלים.

סידורי תפילה נוסח ספרד

עיקר כוונתה של החסידות בתחום מעשי המצוות בכלל, ובעניין התפילה בפרט, הלא להמשיך ולפתח את הרעיונות והמגמות שבקבלת האר"י ולהפיצם בקהל הרחב, ולכן היא ראתה חשיבות יתרה לאמץ את נוסח התפילה של קבלת האר"י.

נוסח ספרד דחק את נוסח אשכנז, בעיקר במזרח אירופה ששם היו מרכזי החסידות הגדולים. לעומת זאת, נוסח אשכנז נשאר הנוסח הכמעט-בלעדי במערב אירופה ובמרכזה, ששם היתה לתנועת החסידות השפעה מועטה.

כיום עם צמיחת מרכזי חסידות גדולים בארה"ב ובמקומות אחרים כמו חסידות סאטמר, חב"ד ועוד יש רבים במקומות אלו המתפללים בנוסח ספרד.

בישראל לעומת זאת, נוסח ספרד של החסידים מהווה את נוסח התפילה של חלק גדול מהיהודים ממוצא אשכנזי, בין השאר מכיוון שזה הנוסח בו מתפללים ברוב מוסדות החינוך הממלכתי דתי.

עוד חשוב לומר, שבארץ חלק גדול מהיהודים מתפללים בנוסח הספרדי, מה שמכונה גם נוסח עדות המזרח ויש קרבה בינהם לנוסח ספרד הנהוג אצל האשכנזים. נמצא שנוסח ספרד יש בו מן המיצוע והקירבה אל היהודים הספרדים דבר שמעודד אחדות וקירבה.

בכל שאלה ולהזמנת סידור עם שם נוסח ספרד חייגו אלינו או שלחו וואטסאפ 055-925-5166 ונשמח לעמוד לשירותכם.

השאירו תגובה למאמר
סינון
מיון
תצוגה