יצירת קשר ב-וואטסאפ

משמעות סימני ראש השנה

משמעות גדולה ישנה לכל התחלה. כידוע רושם ראשון קובע הרבה, ומקובל בין הבריות ש"הכל הולך אחר ההתחלה". ראש השנה כשמו כן הוא, התחלה חדשה. משהו רענן, חדש, מפתיע הטומן בחובו התרגשות לקראת דבר לא נודע שאנו מצפים ומקווים כי יביא לנו דברים טובים, התחדשות וברכה.

כל האמור קיים כמובן בראש השנה היהודי – תפילה שתחל שנה וברכותיה, ושתתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה.

מאידך, יום ראש השנה הוא לפי המסורת היהודית גם יום דין שבה גוזרים משמים על בני האדם מה יארע עמם בשנה הקרבה. גזרות טובות וחס וחלילה גזרות רעות.

אחד מהמנהגים היפים והחביבים של ראש השנה הוא מנהג ה"סימנים". בליל ראש השנה כששבים לביתם מבית הכנסת מתכנסים בני המשפחה והאורחים סביב השלחן הערוך. לאחר שעורכים קידוש כמקובל בכל שבת וחג עורכים את מנהג הסימנים עוד קודם הסעודה החגיגית.

בכל שאלה ולהזמנת סדר סימני ראש השנה חייגו אלינו או שלחו וואטסאפ 055-925-5166 ונשמח לעמוד לשירותכם.

משמעות סימני ראש השנה

מהם סימני ראש השנה?

על השולחן ערוכים מיני מאכל שונים ומגוונים, בעלי צבעים, טעמים וריחות שונים הנקראים סימנים לראש השנה.

על השלחן נמצאים מיני פירות כתמרים מסוגים שונים, חומים, צהובים ואדומים, תפוחים אדומים, ירוקים וצהובים. גרגירי רימון אדומים מבהיקים צבורים בקעריות.

מיני ירקות חיים ומבושלים, עלי כרת (כרישה), סלק מבושל, דלעת מבושלת ורוביה (מין שעועית).

חוץ ממיני ירקות והפירות, על השלחן סדורים מיני תבשילים, דגים, ראש של דג או ראש של כבש.

וכמובן בל נשכח את מלך הערב, דבש זך וזהוב.

לוקחים ממיני המאכל מברכים עליהם טועמים ומבקשים בקשה ותפילה לשנה הבאה הקשורה לשם של המאכל.

על התמר מברכים בורא פרי העץ ומבקשים "יהי רצון מלפניך ה' אלהינו ואלוהי אבותינו שיתמו אויבינו", כשטועמים מן התפוח הטבול בדבש מבקשים " יהי רצון מלפניך ה' אלהינו שתתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה", כשטועמים מן הרימון מבקשים " יהי רצון מלפניך ה' אלהינו שירבו זכויותינו כרימון".

על כרת (כרישה) מברכים בורא פרי האדמה ומבקשים "יהי רצון מלפניך ה' אלהינו שיכרתו שונאינו", על הדלעת (שנקראת גם קרא) מבקשים "יהי רצון מלפניך ה' אלהינו שיקרע רוע גזר דיננו", על הסלק " יהי רצון מלפניך ה' אלהינו שיסתלקו אויבינו", על הרוביה " יהי רצון מלפניך ה' אלהינו שירבו זכויותינו".

אחר כך נגשים לתבשילים. על הדגים מברכים "שהכל נהיה בדברו" ומבקשים "יהי רצון מלפניך ה' אלהינו שנפרה ונרבה כדגים" אם הכינו ראש של דג או של כבש מבקשים "יהי רצון מלפניך ה' אלהינו שנהיה לראש ולא לזנב".

מה משמעות מנהג סימני ראש השנה?

חוץ מהעושר הקולינרי, הצבעוני והריחני, יש למנהג סימני ראש השנה משמעות חשובה. חכמי ישראל קבעו כי "סימנא מילתא היא" – כלומר סימן זהו דבר חשוב.

אפשר היה לחשוב שהעיקר במנהג "הסימנים" הוא התפילה והברכה שהם דברים רוחניים ולא המאכלים הגשמיים. אם כן מדוע לקבע את התפילות הללו דווקא למאכלים? הרי אפשר להתפלל ולבקש גם ללא הדלעת התפוח או הרימון?

אלא שיש כאן מסר חשוב, היהדות דורשת מהיהודי לעגן את עולם הרוח בעולם הגשמי. לקשר בין הרוחניות לגשמיות. התפילה נלוות ל"סימן" ויוצרת חיבור של שמים וארץ. זהו התמרור! – זהו הסימן! שאנו רוצים שאיתו יצא העם היהודי לשנה החדשה, חיבור של העולמות.

זוהי כל התורה על רגל אחת! ביהדות אין מספיק הרצון הטוב, הכוונה הטוב, הלב הטוב. זהו דבר חשוב ביותר, תנאי מוכרח אך לא מספיק. יש צורך במצוות, שהן מצוות מעשיות, גשמיות. יחד עם הכוונה הטובה והמעשה הרצוי אנחנו מציבים סולם שניצב ארצה אבל ראשו מגיע השמימה.

בכל שאלה ולהזמנת ברכונים לראש השנה חייגו אלינו או שלחו וואטסאפ 055-925-5166 ונשמח לעמוד לשירותכם.

 

השאירו תגובה למאמר
סינון
מיון
תצוגה